Followers

Saturday, April 19, 2014

Kalau Allah Izinkan....

Assalamualaikum dan good night. Sejak 2menjak ni, kerap kali ku coretkan kisah hidup aku . kan ? Huhu~ Xpa .selagi Allah beri masa untuk aku, aku gunakanlah. Kut2 laa kan, esok aku mati ka, koma ka, blog ni berhabuk laa jawabnya. But, aku xnak laa smua tu. Allah je tahu kapan ajal aku. :’) Firstly, syukur ke hadrat Ilahi, aku menaip kisah2 tntg aku bertemankan air hujan yg mengalir. Syahdunya ku rasa di saat ini. Dan, Alhamdulillah sbb Allah SWT permudahkan segala urusanku pd hari ni.

Actually, aku n my family bru balik dri Tanah Merah, Kelantan. Seperti biasa, aku akan mengubati diri aku. Kut2 ada benda xelok ka dlam badan. Before aku trlupa, aku p berubat dkt Perubatan Tradisional Ustaz Khairey. Ok, sebelum aku mulakan crita aku. Aku bgtau la sikit2 psal pusat rawatan tuh. Mngkin segelintir saudara2 kita kenal dgn Ustaz Khairey b Saudi @ lbeh rngkasnya Ustaz Khairey, terutamanya saudara2 kita yg stay area Tanah Merah (: Right? Perubatan ni trletak di Simpang 4, Taman Adabi. Setiap rawatan yg diberikan kpd pesakit, smuanya di’handle’kan oleh Ustaz Khairey sndiri. Aku pown xpasti ustaz org mna. Kdg bnyi loghat Teganu, kdg Kltan. Hihi~ Pusat ni dy berbeza sikit. I means, kita kena ambil no. giliran / kata mudahnya, mestilah mmbuat pendaftaran. See? Betapa ramainya pesakit. Pendaftaran dibuka pd jam 06:00 a.m. dan kebiasaannya, ustaz memulakan rawatan sekitar jam 11 am. Lambat gile. >< Klau reader2 sekalian suka tgok Expose Mistik yg dahulu kala prnah ditayangkan di chnl 105, Ustaz Khairey juga prnh join rncgan tuu. That’s why ramai yg kenal. Mngkin ada yg tertanya2, “berkesan atau tidak rawatan di sana?” Ok, meh aku jawab. “Kalau Allah izinkan kita sembuh, InsyaAllah berkesan. Kita sbg hambaNya perlu ikhtiar shj. Yg menentukan cuma Allah SWT J Ok, tu je kowt. Hikhok. Ada pape just inform me. Cuma kena awal2 set in mind, pegi pusat rawatan Ustaz Khairey ni, kena banyak sabar ckit coz agak lama masa kita menunggu. Kalau xleh sabaq, angkat kaki pegi tempat lain. :3


 Berbalik pada cerita aku pergi sana. Mcam biasa, pukul  5am , my dad drive kreta pegi pusat rawatan tuh. And, perjalanan dri rumah mngambil masa 1jam atau kurang. Kdg 40 min. perjalanan mngkin jauh, tp km/j mmbuatkn kita smpai awal. xD Tepat 6:00 am, ak smpai dpan pusat rawatan. And ayah akan daftar nama aku. 1org untuk 1nombor. Xkesah sama ada pesakit atau peneman. Lepas siap daftar tuhh, off to surau and solat subuh. Nak tunggu jam 11 am? Peh, punyalaa lama. So, apa lagi. Ayah pegi service keta Persona, and masuk bandar Tanah Merah. Cuci mata kononnya. Huhu. 11:30 am, kami berempat bertapa dlam pusat rawatan tu menunggu kehadiran ustaz. Hari ni, ustaz smpai lewat sikit. L  Setibanya ustaz, mula2 pesakit sebelum no aku msuk jmpa ustaz. Then, bru turn aku. Bila masuk dlam bilik jmpa ustaz, mcam biasa. “Assalamualaikum, Ustaz” . After that, ustaz pnggil aku and cerita apa mslah aku dtg sini even ustaz dh tau apa hajat aku. Actually, sebelum ni ak pnah dtg pusat rawatan tu, tp malangnya ustaz xdak. So, PA dy bgtau ustaz berubat ‘jarak jauh’, memandangkan aku dtg dri jauh dn xnak mengecewakan aku. . Tp, xberkesan. Tu yg wt keputusan jmpa face to face dgn ustaz. Hewhew~

Then, seperti biasa, kami b’ckap laa sikit2. Ustaz pun tny laa my dad “Amirah ni mcm mna prestasi blaja dia? Kira ok laa kn?”  Pastu my dad just say “Alhamdulillah okay. Dlam pertengahan nk meningkat” And smpai saat ni, detik ini aku still ingat ayat ustaz. Made me redha & pasrah.

“Kira jujur laa niy ustaz kata, kakak(me) xleh stress. Kalu stress mmg kena laa. Maknanya, mungkin stress sbb mk / ayah dya xbgi benda dy nk.” – Ustaz Khairey. 
Betul ap ustaz kata. tringat peristiwa 09/01/2014. Peristiwa pertama aku kena h____a dlam hidup aku. Semuanya bermula dri aku 'stress' when, kelas aku bt exsp. pemansan&pmbekuan naftalena but xmnjdi. ckgu marah2. :)

And ayat ustaz yg buat aku terimbas masa lampau & masa depan :
“Kalau kakak(me)kuat sikit & benda niy xbrlaku ,mungkin kakak 2x ganda lebih pndai dri skrg.” – Ustaz Khairey.
Tiba2, aku terfikir. kalau aku btul2 kuat ..Msti skrg ak dkt TMS, SBPI, MRSM.. Kan ? msti parents happy dgan aku. Tapi........... :'(

Then, ustaz cuma ckap je likes advice "Kdg2, kita sbg manusia ni xnk laa bnde mcm ni trjdi dkt ank2. Mcm Amirah. dy 16thun. bnyak bnda lg dy nk lalui. Pnjg lg prjlnan hdup dy. tp, bila mcm ni mngkin dy trgnggu. Xpa, kita ikhtiar la. Ustaz cuba..*senyumm*And Ustaz Khairey bgtau lg ayh aku, “Anak abg mngkin cepat mrah ckit. Xkena satu2 benda, mrah terus. Mrah tu bkan dy. Tp iblis/jin. So, faham2lah..” Yes. I got it ! Jujur kata, mmg aku mudah marah. Dan bila aku marah, air mata akn mngalir. Ak jgk mdah stress ..Bila stress aku sedih. Smua ustaz kata melalui scan disebalik nama aku, smuanya betul.  Subhanallah ! Bersyukur ustaz dpat rezeki dri Allah .boleh tahu sikit2 psal perubatan islam. :D Lama sikit uh, ustaz pown ckap “Alhamdulillah laa. Sbb Amirah…….” *dlam hati aku Cuma ckap ‘yes, xda benda dlm bdan aku.’ But, ustaz ckap “Alhamdulillah, Amirah anak yg baik, solehah & mudh dgr kata. Snang nk jaga dy. Tp, skali kena mmg umphhh” . Haha xD Makes me nervous u know. Ustaz saja nk bg aku lega letteww. Kesimpulannya, perkhidmatan yg diberikan kt Perubatan Tradisional Ustaz Khairey amat memuaskan. Pekerja dy pown x garang. Manis je muka. Kemudahan pown bleh tahan even no wi-fi. Hukhuk. Ustaz Khairey pown bg lynan yg baik. Ckap leklok je. Anyway Guys, doakan yg terbaik untk aku. Smoga aku cemerlang dunia akhirat. Aamiin .K assalamualaikum.


*Tahniah untuk group nasyid my school, Shoutul Rayyan (SMK Tg. Mahmud 2) menang Festival Nasyid peringkat negeri sekaligus mewakili sekolah & negeri Terengganu ke peringkat kebangsaan.*

No comments:

Post a Comment