Followers

Monday, April 21, 2014

Prefect School ?

Assalamualaikum & Good Evening maa~

Bru xupdate blog sehari dah rasa boring. Huhu~ K, dusta je tuu. PREFECT SCHOOL?? Apakah itu ? Manusia yg bagus kahh? Manusia yg beriman kah? Okay, celik luas2 ye anak2. I write PREfect not PERfect. See? (: Hoho ..Aku xnak mmbuang masa bnyak2 dgn kemerapuan ni. Straight to the point ya. Perfect  Prefect School atau lain kata pengawas sekolah is the best jawatan from the other student. Am I right? Why Prefect School best? Orait, I'll answer ur question. *ckap sensorg ha* -_-'
  • Dah kira orang kedua TERtinggi selepas guru - Ha .Jwpan ak bleh diterima pkai laa jgak siket2. HaHa. Well, klau ada pape, cikgu akan cari prefect right? Ada cikgu cari pekerja? Cari guard? tak kan? Dlam contex niy ,aku xkata pekerja2 sebegitu xdpndang cikgu. tp, dlam hal2 yg tertentu laa. Tak paham yek? Mngkin general sgat guard suma tu. ok, just see it ! klau ada pape, ada cikgu cari student biasa? Tak de kan ? That's why , I said mcm tu. Klau xpaham, buat2 paham jelaa. 
  • Sebab ke 2? Hmmmm . Anda pulaks yg bg pendapat. - Kehkeh xD Bkan tak tau .. tapi, aku xreti nk bgtau .. Sebab ? Bcos sumanya dlam point yg pertama. sangkut situ.. Kuang3 -.-
Okay, actually aku bukannya nk crita bab pengawas and merapu. aku ada satu cerita nk kongsikan dgan kalian. Ceritanya begini .. Sabar yee .. ^_^ Before that, aku nk bgtau sikit2, nak jadi pengawas bkan sesuatu perkara yg mudah tambah2 , kita berada di bangku menengah .. Why ? *Tepuk dada, tanya diri sndiri* Aku xtau knp ak kejam ptg niy. Hoho >< But, kebanyakan skolah di Malaysia, nak jadi pengawas, kena interview. Sebab interview? Nak jadi pengawas. hoho. Xkelakar pown :3 Herm . Aku rasa mcm tercetus sedikit idea nk bg syarat2 kelayakan yg biasa digunakan di beberapa buah skolah. What's? Syarat2 apakah itu ? Adakah syarat2 nak jdi pilot ? Syarat2 untuk nurse? Okay .. Dlam entry ni, aku xhabaq pasai apa2. cuma habaq pasai pengawas. celik luas2. PENGAWAS SEKOLAH / PREFECT SCHOOL. oKAY, syarat2nya adalah :
  1. Tidak bercinta/couple semasa memegang jawatan pengawas - okay. jgan komen pape yer .. Mngkin segelintir pengawas ada yg couple. right ? Tak usah tipu. (: Aku dulu pown penah. But skrg tidok .. Sedar kesilapan .. Sedar akan amanah.
  2. Tidak memakan rasuah - mngkin syarat2 ni ramai yg boleh ikut .. But, ada jgk yg xboleh. Haa .. Org mcm tu bhya jdi pngwas. 
  3. Dapat mematuhi peraturan sekolah - Syarat2 ni pown kbnyakan pngwas dpat ikut .. Pngws2 Malaysia disiplin .. Klau xdisiplin, bukan pengawas namanya. ^^ 
And bnyak lagi laa syarat2nya.. Aku saja mlas nak list bnyak2. Okay, berbalik pada motif sebenar entry niy wujud. Hikhik .. Cerita ni aku rahsiakanlah mangsanya. Xnak bukak aib sesiapa .. Cuma diharapkan cerita ni dpat jadikan pengajaran kpd sesiapa shj baik pengawas, pelajar mahupun guru2 pengawas 1Malaysia ! :D Cerita ni aku dgar dri kawan kpd kawan sepupu kpd sepupu aku .. Jgan tanya siapa. Okay? Huahua. Lekaih bca na. cerita syok banget -_- 
**
Nak dijadikan cerita, aku biasakan kawan aku dgan nama samarannya ZARA*bukan nama sebenar*. Badannya kecil. wajahnya comel. Aumm :* Haha. Nak dipendekkan cerita *akan pnjg jgk* Zara ni seorang pengawas skolah. Nama skolah apa ? Herr. Secret . Maaf banyak2. Niat aku nk ceritakan pown bkan nk mengaibkan sesiapa yg membaca. cuma nak dijadikan pedoman kepada semua.. Skolah Zara ni, rmai pengawas baru intake Februari. Bila tahun berganti tahun, ramai pengawas2 yg hebat, disiplinnya tinggi sudah m'habiskan zaman sekolah. Ini b'makna, b'dsarkan bancian yg dibuat, skolah Zara xramai pelajar yg sesuai untuk dijadikan pengawas lagi. Bkan taknak, tp satu2 org tu ,, rekod disiplinnya, Ya Allah .. Xpyah ckap laa. Bnyakkkk.. Tapi, sorang cikgu pengawas tu namanya Cikgu Nobita *bukan nama sebenar. Nobita baqhang* Haha. Comel bukan nama Nobita ? Kay fing. aku sesaje ja letak nama nobita. Kang klau letak nama insan2, ada yg terasa.. mampus aku. ahaha . 

Ok, mcm ni. Cg Nobita tegas sgt orgnya. Skali kena, mmg serik ah ..Tp bagus laa sbb dia tegas. namun, tegasnya over doh. Disebabkan xtahu dn terlalu buntu nk pilih pengawas baru , Cg Nobita trpaksa pilih 9/10 org pengawas bru wlaupon sedar pernah buat rekod disiplin . Umphhh ! *telan amilase* Buntu bkn sbb ramai yg layak. Tapi........buntu sbb rmai yg tak layak. akhirnya, Cg Nobita TERPAKSA jgak pilih. Ok, lupakan psal intake prefect school. Apa kaitan dgan Zara ? Mcm ni ceritanya, Zara niy mngkin dpan khalayak ramai dy nmpak 'slow motion' semacam je. and nmpak mcm lemah lembut. tak tegas. mudah simpati. pendek kata, sukar nak tegur kesalahan pelajar. Yes, mngkin xsemua mmpu tegur kita. dalam konteks ni, contoh ada pelajar xpkai seluar skirt dlam. then pelajar tu berdalih punyalah Ya Allah, akhirnya Zara simpati dn lepaskan je pelajar tu .. Ini cuma teori aku. bukannya betul. Dan, sejak akhir2 ni, Zara bnyak stress and pd pndgan Cg Nobita, Zara seorang yg lemah .. Tak kuat .. Tak bleh nk hadapi mslah ! And, ini bukan calon2 pengawas ! -_- Kesian Zara. Padahal Cg Nobita xtahu apa yg sebenarnya berlaku pada Zara. & korang pon xtahu kan? Sbb aku dinasihatkn supaya xcrita mslah Zara sbb ianya rumit. Tp, yg peliknya. 2/3 mnggu npak perubahan sikap Zara yg smakin pendiam dn kdg2 pemarah, guru2 skolah dy trmasuk GPK 1, GPK KO boleh faham situasi dy even not know totally *ee. ak taw grammar salah -.-* 

Apa plak yg pelik ? Yes, yg peliknya guru2 lain boleh faham Zara. But, why Cg Nobita xbleh faham Zara ? Sesuka hati cg Nobita kata "Zara, awak tak layak jdi pengawas. Awak tak kuat !" Allah . Meleles air mata Zara mndengar sebaris ayat yg dilontarkan oleh Cg Nobita. :'( Wlaupon Cg Nobita xfham Zara. cubalah sikit cikgu paham. SIKIT je. Xbanyak. Cg Nobita xselongkar sikit2 mslah Zara. Nak dijadikan lagi ceritanya, jujur aku kata . AKu bkn nak banggakan Zara . Zara mmg baik. Bila dy lakukan tugasnya, dy amanah .. Dy xpnah berat sebelah when jalankn tugasnya. Jujurnya, Zara mmg lemah lembut , pendiam klau bkn smasa mnjlnkn tugas. Nampak ? :) Tp, bila Cg Nobita sdap mulut bgtau .. Hmm .. Harap Zara bersabar. Then, Zara ni seorang yg bertanggungjawab dan mudah rasa b'salah klau lakukn keslahan dlam pengawas. I means, Zara xpernah bercinta. Sbb ? Bkan tdak ada perasaan ingin bcinta. NAK SANGAT bercinta. Katanya Zara. Tp ? mengapa dy tdak teruskan keinginannya ? 'Rasa bersalah dgan badan pngwas' ..Itu jwpan yg terbit dri mulut Zara. Ye. Semasa interview waktu Zara form 2, dy sudah brjnji xkan bercinta wlaupon sekali. Sedangkan pengawas2 lain, bercinta bagai nak rak. Tapi, layak saja jdi pengawas. 


Ya .. Base on my opinion, pd pndgan Cg Nobita , org xbercinta likes Zara mmg xlayak jdi pengawas. Org yg jujur likes Zara, xlayak jdi pengawas. Habis ? Yang layak jd pngws org mcm mna ? Aku tertanya2. (: Org yg lyak jd pngws b'dasarkn pndgan Cg Nobita ialah pngws yg bercinta. pngws yg memakan rasuah*psal ni aku crita lain kali* ,pngws yg bawak handphone p skolah wlaupon thu itu salah, pngws yg main2 je waktu brtugas. pengawas yg .............*smbung sndiri* Nampak tak ayat pasrah disitu? Haha. aku bkan nk backup si Zara tu .. Tapi, salahnya Cikgu Nobita, dy xsiasat apa yg trjdi sebnrnya. Ohh . Mentang2 Zara stress. menangis. Cgu kata xkuat ? Cuba cgu berada situasi dya. Cikgu kuat ke ? Kalau tak kuat jugak, jgan sedap mengata org .. Jgn sedap bt keputusan melulu. Rugi Cikgu Nobita noh hilangnya sorang pngwas yg disiplinnya bleh dikatakan power. dan boleh dijadikan contoh pngws2 lain .. Ya, mmg manusia xlari dri kesilapan. tpi, Cg Nobita kan sudah melewati usia 40-an. sdgkan Zara, bru nk msuk 20-an. Cikgu Nobita lg matang . tp, ayat cgu mcm org xmatang .. Aku xburukkan cikgu. tpi, ayat cikgu buat Zara terasa. Sekian dri cerita aku. 
**
Okay. pendek jugak ceritanya kan? Ahaha. Maaf laa bnyak2. tp, brdsarkn cerita kawan kpd kawan kpd spupu aku tuh. Allah. dri situ dpat lihat .. Kalian nilai sndiri mana baik mana buruk. Okey la. Maafkan diriku yg kerdil ini andai punyai kekhilafan brdsarkan cerita ni. Assalamualaikum.

P/S : PENGAJARANNYA ADALAH kita janganlah melepaskn kata2 tanpa fikir perasaan org. Otak atas . mulut bawah. sebab ? Sebabnya ialah kita kena fikir pakai otak trlbeh dhulu sebelum berkata2 mnggunakan mulut. Got it ? Then, korek laa sikit2 mslah org. jgn tuduh bagai. kesian org yg alaminya. 

No comments:

Post a Comment