Followers

Monday, December 15, 2014

#IslamAgamaku : U.E.L

Assalamualaikum wbt salam kasih dan sayang kerana Allah swt. Besyukur ke hadrat Ilahi kerana masih dberi peluang olehNya untuk terus bernafas di mukaa bumi Malaysia. Semoga pembaaca semua sentiasa dlam rahmat Allah. Trima kasih kpd readers2 yg sntiasa mmbaca post baru saya and selamat datang kpd yg baru baca post saya. hihi, moga mmberi manfaat kpd kalian :') Oklah, hari ni saya nak crita psal satu segmen #Islam Agamaku yg disampaikan oleh Ustaz Ebit Lew melalui Ikim.fm.. Actually segmen ni 2012 punya, and sblum ni saya xkenal lagi Ustaz Ebit Lew. Jujur laa kan. hihi And saya dah lama teringin nak dengar radio Ikim.fm, tapi kat Ganu ni susah nak clear frekuensi Ikim.fm.. so, sy just ushaa dkat youtube jee :( And 2hari, I jumpaa video ustaz Ebit Lew. Tetiba cerita ustaz ni menarik perhatian saya.. Ok, kat bawah saya tulis apa yg dikongsikan oleh Ustaz Ebit Lew, moga diberi manfaat olehNya :




"Bismillahirrahmanirrahim asslamualaikum wbt. Alhamdulillah nahmaduhu wanasta'iluhu wanastaghfiruhuwa'uzubillah himinsyuruhianfusina waminsayyiati'malina manyahbihilla hufaladulillalah wamanyudlilfalahadiyala, wanashaduallahilahaillah wanashaduannamuhamaddanabnanrasulul. sllu orang tny knpa mula2 baca mcm tu? sy pon m'ceritaka bagitau sbb sllu kita baca khutbah2 nabi muhammad saw. nabi stiap kali nak mula b'ckap nabi baca yg tu. jadi kita nak dpat sikit berkat sunnah nabi tu. Jadi sy pun kat sini orang dah biasa dgn nama Ebit Lew ye. Rmai gak org, bila pegi mana2, pertama kali syukur, bnyak program bila org tanya "sape. kenapa kan. msti nak tahu kan." bunyi mcm melayu sgt kan? rupa2nya sebab yelah Saya adik beradik sy 12 orang. ramai kan? 6buddha, 6 lagi islam. asalnya bila dripd bapak sy muallaf, alhamdulillah dripda ayah sy mula islam dari situlah keluarga kami, maksudnya ayah sy dri org cina betul laa kan, tp keluarga banyak kat sini, Singapore, mak pulak dari Jakarta. maknanya serata alam la ni. tp saya Malaysia laa sebab saya duk kat sini. jdi 12 adik bradik, 6buddha 6islam. Nama penuh saya Ebit Irawan bin Ibrahim Lew @ Lew Yun Pau. saya anak ke10 dan 2 org yg bwah..

begini kisah benar, ayah sy dh kahwin dgn sorang yg cina so dpat 6 org anak dan smua buddha. tp kami sempat laa mmbesar sesama. lepastu ada lah cite2 yg trpisah. so ayah sy kahwin isteri kedua laa dgn org Jakarta. org islam. tp apa yg trjdi, begitulah kita nk crita. nak jdi teladan mudah-mudahan, bila masuk islam je tp apa yg malangnya sy dri kecik, sy dgn abg2 sy mksudnya, bila masuk islam kami xprnh semayang, puasa, zakat. sehinggalah waktu sy umur 12 tahun, sy xpernah smayang xnah zakat, xpnah puasa dan smua smayang kami xprnah buat. kami islam, tp kami jahil. xprnh pon sujud pd Allah yg ciptakan. sehinggalah sy umur 12 tahun segala puji bg Allah, ada setengah org pandang kami ni, kami faham laa.klau nak buat majlis tahlil ke, org2 jeling semacam, yelaa kita blaja 3x tak smayang jumaat, tak islam laa kan. so dia kata islam ke tidak diorg ni. jd alhamdulillah satu hri ad satu org cikgu, dia cikgu matematik jee. tp org lain pndang kita semacam je. tgok kita ,ckap kita "eh, bapak ko mkan babi ke?" mcm tu la lbeh kurang kan. maknanya org islam yg gurau2 mcm tu kan tp sngat pedih laa. maknanya smua pndang kita mcam tak islam laa kan. tu laa mmg banyak keluarga2 mcm tu skrg.

Cikgu tu 5minit sblum mengajar, dia slalu beri nasihat, sy ingat lagi, segala puji bagi Allah bilamana dia kata sesiapa yg tinggal solat, dia akan tinggal dalam neraka selama 80 tahun. 1hari akhirat bersamaan 1000tahun dunia. jadi masa saya dengar tu, kita rasa sedih sbb kita akan duk dlam neraka, bapak kita dlam neraka, mak kita dlm neraka, adik bradik kita dlm neraka, nmpak mcm baik, tp akhirnya smua skali duk dlam neraka. bila kita dengar, cikgu nmpak kita menangis, dia duk dekat dngan kita, dia cuba berbaik dgn kita wlaupun kita teruk time tu. bila orang islam tp xamal islam, mcm tu laa keadaannya. bukan sikit2, tp cikgu...mcm2lah kan xpyah nak critaa. nak pinjam tu xboleh nk pnjam ini xboleh. kita bakar stor skolah, mcm2 kita buat. tp alhamdulillah cikgu ni jumpa kita dan nasihat, cikgu mohd nor nama diaa, dia kata "knp menangis? tak smayang ke?" saya diam jee. saya sedih. "ayh smayang?" saya menangis.. sbb apa, bapak kita dah tua, 50 tahun. org yg xsmayang mmg masuk neraka. bila kita dgr kita sedih sbb kita syg bapak kitaa. yela, sbb smua kita nak dia bg. tp dia xpenah smayang. lpas tu, cikgu tu buat baik dgn sy. ada satu hari tu cikgu tu dtg rumah sy dengan isteri dia. isteri dia berbual dgn mak sy. dia tak crita agama, dia cuma berbual je. antara perbualan yg sy ingat smpai skrg, "pakcik, pakcik tau tak, kat Hong Kong sana rmai orang2 yg mana islam tapi tak tau islam. rmai org yg nak islam dkat Hong Kong, China. kitaorang tak dpat nk ckp cina. pakcik pk laa mcm mna nk jd penterjemah, bwak sy pegi china berdakwah, pakcik translate.." bapak saya ketawa besar time tu.

ada la satu hari.. yela, sy sedih sebab bapak sy xsmayang, cikgu tu tnya apa nk buat bg dia smayang. tp lepas tu, apa yg sy buat, stiap hari, klau kita btul2 nk org tu brubah kita mesti menangiss. kita crita dkt Allah. kita kena bnyak menangis sbb kluarga kita xmcm org lain. bapak sy dengar la sy mnangis. stiap malam, cikgu kata bacalah hadith. kami baca hadith, dgn adik sy jerr. klau hujan sikit je, bapak sy xbgi pergi masjid. satu hari bapak sy datang, dia duduk skali, smua ada, dh abis baca , dia kata "Ebit. Ebit boleh tak ajar ayah smayang?" masa tu mak dgn adik sy mnangis. bayangkan, suami dia xpenah smayang. waktu tu mak sy dh smayang. Alhamdulillah, lepas dripda tu bapak sy dah smayang. segala puji bagi Allah, semenjak hari tu bapak sy dh mula smayang, smua ahli kluarga sy dh mula smayang, kami tak baik, tp kami berusaha jd baik. mcm tulaa keluarga sy, bila kami paham islam, dulu mula2 bapak sy masuk islam, dia xbuat amal sgt, tp dia terpisah dgn kluarga dia, so bila dia balik kg, dia balik sorang2 je.  sbb masa tu kluarga dia dh xsuka kan, mcm terpulau. 4tahun ni, kami cuba balik kg, diorang cuma ad mknan je. ad mknan dia je. lgpon kami xmkan , cuma minum air je, diorang bg air kotak. tahun kedua balik, dia buat dua, dia makan belah sini, kami mkn belah sana. dia order mknan islam. tahun ni balik, sbb msa tu adik brdik xbrpa suka, kami cari dia, bapak kata "xpayah laa pegi cari ni. dah dia taknak sudah.." kami tunggu dpan pintu dpan , pintu blakang, smpai dia xnak pon kami buat tak malu, tebalkan muka kami peluk dia, kami jumpa dia.

Jadi sebenarnya mcm tulah, asalnya bapak saya masuk islam, ye mungkin kerana cinta, kerana wanita, tp sbnarnya bila kita ada benih2 iman , sbnrnya ia sngat mahal, sbb tu kita kena rasa kasihan, sayang. kpd smua orang islam dlm dunia ni, bilamana kita tgok dia xsmayang, xpuasa, xzakat, kita jangan benci dia, kita kena sayang. kalaulah semua benci sy waktu tu, takdelah saya kat sini. dn sy pon xpnah ckap kt ikim. tp kerana kita sayang, kita tgok rmai org yg jauh pd Allah, mula  dtang pd Allah, sbb tu kita kena rasa kasihan. tgok org bkn islam, marah malangnya. kita org islam tak rasa apa laa. kdang org islam berebut marah orang bukan islam sbb kaya dari dia, mintak maaflah, sbb kita ada benda lagi mahal yakni kita kenal Allah tu tuhan kita, pakcik2 saya ada kilang dan kaya, tp mereka kata mereka xpnah bahagia, mereka xpenah rasa tenang smpai hari ni. wlaupun dia kata sekaya2 orang ada 3 kilang, tp dia xpenah tenang.."



Okay laa, saya setakat ni dulu saya kongsikan untuk semua. Pada yang beranggapan islam itu sukar, islam menyusahkan, lupuskan pendapat itu kerana ISLAM SANGAT MUDAH, ttp manusia yg menyukarkan islam.. Actually panjang lagi Ustaz Ebit Lew kongsikan. Yang pasti sebak laa. Hehehe .. Moga dpat memberi sedikit sebanyak manfaat kpd kita orang islam untuk terus menegakkn agama Allah yg suci yakni Agama Islam... "Islam itu indah., ada iman semua jadi" assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment