Followers

Friday, April 1, 2016

2016

Kehidupan yang penuh dugaan dan cabaran. kau datang, lalu kau pergi. aku senyum :') kau datang, dan kau berlalu. aku senyum lagi :') ya. aku senyum melihat gelagat manusia yang entah .ak sendiri tak mengerti. bilaa saat dicarinya aku, dan bila detik ditinggalkannya aku. huhu. detik berlalu , hari berganti hari , pemikiran bertambah matang dek kerana telatah manusia. huhu. tiada penat yang ku rasa saat ini, kerana ak cukup reda dgn pemergian insan yang dahulunya ku sayang, dan kini semuanya berlalu pergi. aku tidak mendesak mereka untuk datang kembali. aku xpunya waktu untuk memujuk mereka. ya, sudah. kalau mahu pergi, pergi ..aku mampu melangkah, meneruskan kehidupan seperti hari2 biasa meskipun ditinggalkan seorang demi seorang. INI REALITI.

Itulah realiti kehidupan yang sedang berlaku dalam hidupku. kejujuran yang begitu sakit untuk aku luahkan. silih berganti insan yang meninggalkan aku. entah di mana silapnya. mungkin mereka tidak bahagia bersamaku. tidak mengapa. aku bisa. :)) aku bisa mencari kebahagiaan sendiri. aku mampu mencari kekuatan hidup sendiri. life lepas spm ni , aku tak nak komen banyak. sebab terlalu ramai yang tinggalkan aku dan muncul kembali bila diperlukan. LUMRAH.

Ye. itulah lumrah kehidupanku. bukan ku mengungkit, cuma memerhati. aku tersenyum melihat gelagat manusia yang tidak tahu kapan akan berubah. aku senyum lagi. senyum kerana masih ada insan yang sanggup berkongsi hari mereka bersama aku. apalah sangat aku .. tak punya rmai kawan. cuma punya selebar senyuman saat hati tersenyum dan segumpal ketawaa untuk dilemparkan. aku menyepi di saat melihat orang di sekelilingku gembira. TERASA.

Yaa. terasa dengan kelakuan mereka. apa aku tidak di depan mereka saat ini ? aku turut ketawa meskipun ku sedar, saat itu bukan milikku. hati aku cukup reda untuk menerimaa jalan cerita itu .. sudahlah Mira. begitu dan beginilah episod kehidupan aku .. Allah dah rancang .. semakin meningkat usia ku , semakin aku terasa banyak benda yang aku dh berjaya lalui . banyak benda yang aku terasa susahnya dan Allah permudahkan segala2nya di penghujung episod :') MEMBUKA BICARA.

Bicaraku yang ikhlas dari hati. terima kasih Tuhan kerana anugerahkan aku sekeping hati yang ku rasakan ianya cukup kuat melalui hari2 ini dan InsyaAllah sentiasa kuat menghadapi hari yang mendatang. beberapa episod kehidupan akan ku kongsikan . moga coretan ini menjadi kenangan apabila aku dewasa kelak. semoga diri ini mengerti apa yang pernah aku lalui saat remaja ini. :)
sewaktu aku di SERI NERING ,aku belajar banyak benda. dan bab yg ak nak ketengahkan ialah bab kawan. kerana Seri Nering, aku belajar macam mana nak cari kawan , macam mana nak rapat dgn kawan ..apa yg boleh aku kata, ianya sangat menyusahkan bagi aku. memang memakan air mata. aku tak pernah pindah sekolah or whtever, ttiba kena pindah. so, dpd sini aku belajar cari kwn, sayang kwan, and kwan mcm mna kita patut hargai. kwan mcm mana patut kita respect dan paling penting , jangan gelojoh. berkawan , biar kenal hati budi. don't judge the book by it's cover. semua benda di Seri Nering , aku bermula dengan langkah yang pertama. serious talk , sangat susah. jalan sorang diri. sebab tak kenal sesapa pun . sedih dia tu xperlu nak ngungkit. alhamdulillah , banyak belajar erti kekuatan kat sana :') nak kata rindu tu ada lah sikit :)

Di PTNI ,okay. di sini aku banyak belajar erti kesusahan. di Pusat Tarbiyyah Nurul Iman (PTNI) , aku menyedari , 24jam yang Allah bagi dekat kita semua terlalu cukup untuk kita beribadat kepadaNya. Mungkin ada segelintir kita mengeluarkan petah bicaranya yg berbunyi "Penatnyaaa. xsempat nak solat tadi." sedangkan, Allah jadikan malam itu untuk manusia berehat. apa yg tidak menyempatkan kita adalah HANDPHONE. gadget di tangan itu melalaikan. di PTNI kami dilarang sama sekali untuk membawa apa2 barang berharga inc henfon. jadi, apa yg ak belajar kat sini, 24jam kat sini sangatlah bermanfaat. setiap detik , hati ini mengingatiNya. seolah2 kami tinggalkan dunia sekejap demi akhirat. zikir 1000x itu menjadi amalan harian bdak2 PTNI. solat2 sunat , makan dlam talam menjadi rutin mereka. apa yg ak dpat simpulkan kat sini, sblum ak bljr di PTNI, memang tak pernah aku minum air kopi, dan ada satu hari di PTNI, sahabat kami bancuh kopi utk minum pagi, nak taknak , aku terpaksa minum. daripada situ aku belajar :') dekat rumah, bila mak masak makanan ala kadar sahja, ak tak makan. tapi di sini , jarang2 kami akan makan nasi + ikan bilis + ikan masin + kicap. yes, kau akan nampak, "em. takde selera nak makan." tapi, daripada sini aku belajar makan semua tu. sesuaikan diri dlam keadaan mcm tu , sbb ada ketika Allah berikan kita kesusahan supaya kita bersyukur. kat sini jgak , kami tak dibenarkan berjumpa muslimin. time tu lah ak mengerti, betapa Allah jaga kaum wanita di bumi ini ..:') pakaian kena cuci sendiri. dan paling best kat sini , sahabat2 semua saling mengingatkan. paling ak ingat, bila Dhia ckap "Kak Wani. Dhia buang deh ikan masin ni. xhabis laa." dn kak Wani ckap "Dhiaa. habiskan. kalau awak bagi ikan tu dkat org Somalia, berebut diorang nk mkan.. jadi syukur kita Allah kurniakan lagi rezki. takkan mudah2 kita nk buang." :')

rasanya benti kat sini dulu coretan untuk malam ni. nanti sambung lagi.

No comments:

Post a Comment