Followers

Friday, July 5, 2013

Ward : 5Days 4Night (II)

Assalamualaikum dan good evening ! :)

Dingin rasa petang ni.. Cuaca pun mendung saja.. After hbis stadi , aku amik laptop and amik masa untuk update ini blog.. Rasa mcm tempat luahan aku pon ade :) Nevermind kayh? Aku mlas nk ulas pnjg2 en. Terus ke topik aku.. Hikhik untuk korang yg dh baca entry aku sblum ni , ofcoz korang tau kan apa masalah aku . hewhew untk kwn2 yg terlepas baca tu , korang leh KLIK SINI .Bru korang paham k xD Tak lama own . Just take five.

K , Area pukol 3 ptg aku pi masuk dlma Wad 7 (khas perempuan > 12 thn) . Aku n parents pergi dkat nurse . Nak check in la kononnya . Then , sorang nurse bawak aku masuk dalam 1bilik yg ada 7 katil je . So , aku stay bed nombor 24. I'm proud bcoz bed aku dkat dgn tandas n bilik solat. Pastu , aku pon duduk atas katil while parents aku duk borak2 dgn patient katil depan . :) First day dalam wad, okey je . Tak da apa yg sakit . Jarum or anything else ? Memang tak da. Just dye check oksigen , degupan jantung and nadi. Disbbkan aku pon xberapa nak shat sgt time tu , dgan muka pucatnya . dh mcm mayat hidup :O .Oksigen alhamdulillah okey time tu . Dgupan jantung aku waktu tu agak teruk. Laju sgt dy berdegup smpai2 nurse tnya aku "adk brdebar ke?" aku pon ckap "xde lah. Ok je" xD And nadi aku pon brgerak laju . Normal bgi umo aku ialah 70-80.. tp aku 120 time tu . About suhu badan untuk first day, hmm 39.5 C.. Demam panas . Untuk hari tu , ubat , jarum, air , darah dan sebagainya tadak diberi kat aku . Best ! Ni bru betul hospital. hikhok 

first day masuk wad. Boley la mkan ayam panggang ! :P

Next day (26/6/13) area pukul 10 pg. sorang nurse datang dkat aku. dye mai amik darah . Selang 15 minit, sorang doktor dtg dkt aku . Dye mai amik darah . Punyalah sakit . Asyik amik darah je :'( Nurse amik darah untuk tau jenis darah aku . Doktor amik drah untuk check sama ada ada kuman / tak dlm darah aku . Alhamdulillah xda kuman :) Okay , pkul 12.15 noon, sorang nurse and sorang doktor datang dkat aku sambil bawak 1 peti yg dlamnya ada 1beg darah . Wow ! Takotnya . :3 Masa tu , jarum mulalah disuntik kat tangan . And darah jenis A mulalah dimasukkan ke dlam wayar kt tangan aku . "Takpe Amirah . Sakit untuk kali ni je k sayang . Bertahan mirah ! Aku kena kuat ! " bisik hatiku dalam diam . Sakit sgat time tu . Tp , sakit tu hilang selang bberapa minit shja. Tidoq bangun tidoq bangun , xhabis2 lagi darah 1 beg . Sampailah jam 7.45 pm, brulah habis ke titisan darah yg terakhir . Terasa lega sedikit . Nurse dtang and buang wayar di tangan . T/hari pd hri tu , doktor datang check tekak aku , and she said "tonsil adik mcm nak bernanah. Esok boleh la makn ais krim or jelly k?" aku just mengangguk2kan kepala tanda faham . Malam tu , startlah masukkan ubat antibiotik melalui jarum . And nurse pon dh mula dtg dkat aku bgi ubat demam and mcm2 lah . Suhu badan semakin berkurang . Nadi masih bergerak laju . Saba je lha :'(

First bag . Tangan kanan :)

Third day (27/6/2013) Pagi2 buta lagi ,pukul 5.30 am, sorang nurse datang dkat aku . Dye kejutkan  aku "dik, dik.. Akak nak amik darah sikit ni. Kejap ea" aku menghulurkan tangan kanan . Then , aku sambung tidoq balik. Hehe Dalam pkol 8, sorang nurse datang dkat aku nak masukkan ubat antibiotik . Then, dye kata dkat mak aku "rasanya adik ni kena masukkan darah 1beg lgi. Dgar2 centu la. Kena tnggu doktor dlu. Klau xsalah adk ni dh . coz 2 orang pnyakit anemia" Ok , aku gelisah time tu . "Banyak sgt ke darah yg xckup ? Knp mcm ni?" aku termenung mcm nak xnak je :) Sabar Mirah. keep smiling dears :* Dalam pkol 10 am, nurse yg pgi td dtg dkat aku. dy nak amik darah lgi skali . dy ckap "Darah pgi tdi beku dik." Aku senyum lebar . dah biasa dgn amik darah. So, xsakit sgat . Pukul 12.30 at noon , sorang nurse and 2 org doktor dtg dkat aku smbil bwk peti yg dlam tu ada 1beg darah . 'Fuh ! Darah lagi' Bertahan sayang. :) Waktu tu , kawan2 ayah datang melawat aku . Terharu ok. Haha at de same time , darah mcm nak xnak je mengalir masuk dlam wayar . Pastu nurse dtang bwak 1 jarum yg saiznya lbih bsar sedikit dri yg aku pakai waktu tu . sorang nurse dtg dkat aku n cabut jarum yg aku pakai, and suntik jarum baru . Sakitttttt ! Tp , jarum baru disuntik di bhg. pergelangan tgn kiri. lenguh and mcm2. After hbis darah beg ke2, air dimasukkan plk ke dalam wayar . Semua skali 6 botol . Sakit tak sakit, sabaq je la . :) Kena kuat . Hewhew~  


second bag . Jarum belah kiri.

4th and 5th day maybe xdak cerita sgat . Cuma suhu badan aku naik turun naik turun. Alhamdulillah hari ke5, suhu badan aku dah normal 36.5 C. So , doctor bg chance aku balik hari sabtu . Yeahhh ! Begitulah cerita seorang hamba Allah yang menghidap penyakit ANEMIA dimana kepekatan darah merah kurang.. Batuk2, pucat2, penat, pitam dan sbgainya terjawab hanya krna sakit perut yang disengajakan tu . 


No comments:

Post a Comment