Followers

Wednesday, July 17, 2013

Mencari Kekuatan ..

Bukan mudah untuk mencari kekuatan dalam diri sendiri . Di saat kita jatuh , bukan mudah untuk terus bangkit . Di saat kita gagal , bukan mudah untuk mencari kekuatan kembali . Namun , semangat untuk terus kehadapan membangkitkan aku dari lena ! Yeahh , aku berhak untuk berjaya . Tapi ? What should I do ? Smakin dkat nak exam PMR , smakin stress . Hmm :'( What's meaning all of this ? I can't be a strong girl .

Di saat kekuatan ingin pergi dalam diri ini , aku cuba bayangkan wajah kedua2 ibu bapaku . Iya ! Orang yang menjaga dn mendidik aku dri kecil smpai sekarang . Maka , disitulah diri aku ingin bangun dan bersemangat untuk hadapi semuanya . Yeahh , rupa2nya , kekuatan diri aku sedikit sebanyak ada pada wajah ibu bapaku . Ayah dan mak mengeluarkan wang untuk aku semata2 ingin melihat anaknya berjaya . Tetapi , mampukah aku berjaya ? INSYAALLAH, i will success in my life . Semalam , penceramah dari Gabungan Persekutuan Sekolah Semenanjung (GPMS) datang dkat skolah . He said "cuba bayangkan wajah kedua2 ibu bapa adik2. Adik2 nak ke jadi anak yg merugikan mereka ? Dengan wang , dia bagi adik2 untuk blaja . Fikir2kanlah . mana pilihan adik2. Ingin menjadi anak yang berguna atau anak yg merugikan?"

Kata-kata penceramah tdi membuatkan aku rasa bersemangat . Aku ingin mnjadi anak yang berguna . Now , bila semangat untuk belajar hilang , aku bayangkan wajah tenang ibu dan ayah yang sedang bekerja . Betapa susahnya mencari wang untuk anak2 . Namun , di sebalik ketenangan ibu dan ayah , di situlah terselit keresahan . Ye , aku cuba untuk memahami . Tapi , aku xmampu :'( Aku hanya ingin mencari kekuatan untuk diri aku . Secara jujurnya , ibu dan ayah pernah marah aku . tpi , itu tidak bermakna diri aku berhenti disitu . Aku bangun , aku cari kekuatan aku . aku fikir positif . Ye , Mak dan ayah sayang aku ! Sayang sangat taw ! Tapi , kenapa dia marah aku ? Well , mereka ingin aku bangkit dan terus bangkit . sepertimana Tun Abdul Rahman berusaha untuk mencapai kemerdekaan .

Aku masih ingat , sewaktu aku berada di klinik pd 25/6 sebelum dimasukkan ke dalam wad . dan disahkan ada penyakit _____. Ayah lah orang pertama yang risaukan aku waktu tu . Ayah tanya doktor "penyakit tu boleh sembuh tak?" wajah resah ayah terserlah . Hati aku rasa hiba . Lalu , aku mencari kekuatan untuk diri aku . Aku cuba kuat ! Di saat itulah , aku sedar mak dan ayah sayangkan aku . Walaupun marah , namun tak bermakna dia benci aku . Yeahh ! Aku mampu untuk berjaya . I'm promise , mom and dad ! :') Terima kasih kerana disebalik ketenangan wajah mak dan ayah , memberikan aku sebuah kekuatan ! Straight A PMR , InsyaAllah . Aminn


2 comments: